Hoe je weer mentaal gezond in het leven komt te staan na een burn out

Iedereen voelt zich wel eens down, niet fit en moe. Als je je echter al langere tijd zo voelt en de klachten niet minder worden, is er misschien meer aan de hand. Je kan bijvoorbeeld een burn out hebben. Maar hoe zorg je er nou voor dat je hier vanaf komt zodat je weer een normaal leven kan leiden? Daar lees je in dit blog meer over.

Take it easy

Wanneer je een burn out hebt, is het belangrijkste dat je goed je rust neemt. Voel je niet nutteloos omdat je niet zo productief bent als vroeger, want het is juist goed om soms even helemaal niks te doen. Als je wel ergens mee bezig bent, probeer dan één ding tegelijk te doen en je daar helemaal op te focussen, in plaats van dat je 5 taken half afmaakt. Neem tussen de taken door ook weer voldoende rust, om overspanning te voorkomen.

Pluk de dag

Een van de oorzaken van een burnout is dat je te perfectionistisch bent en altijd alles goed wil doen. Als je je echter realiseert dat niet alles perfect hoeft te zijn, zal je leven zo veel makkelijker worden! Natuurlijk is dit geen makkelijke opgave, maar begin bij kleine dingen: het is geen ramp als je dat ene shirt niet helemaal kreukvrij krijgt gestreken, niemand die het ziet!

Schakel hulp in

Maar soms is het onmogelijk om een burn out in je eentje op te lossen. In dat geval kan je het beste de hulp van een burn out coach inschakelen, bijvoorbeeld in Tilburg. Zo’n coach leert je de signalen die je lichaam je geeft te herkennen en hoe je er het beste mee om kan gaan. Zo kan je lichaam zich herstellen en herfocussen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *